Hvem er de rette modtagere af dit indhold?
Hvad?
Hvordan?
I har produceret en fed film og brugt masser af tid og penge på det. Men hvem skal se den? Der er ikke lavet en plan for spredningen af indholdet. Spredning af indhold er det halve arbejde, og der skal lægges en plan for, hvordan indholdet skal ud over rampen, så det når de rette personer gennem de rigtige kanaler. Og om det evt. skal bruges penge på at sprede indholdet. En ting er at sprede indholdet på sine egne mediekanaler, men hvis I har gjort meget ud af det og lavet en større produktion, så skal andre kanaler tages i brug. Hvis det er godt produceret og relevant indhold, så er de fleste nichemedier glade for at bruge det.
Samtidig med at I begynder at tale produktion og ideer til produktion, skal I tænke på, hvem der skal være aftagere af indholdet. Der findes flere forskellige monitoreringssystemer, hvor man allerede i denne fase kan sætte søgninger op på bestemte søgeord for at finde frem til relevante nichemedier, blogs, Twitter- og Facebook-sider. Søgningen skal kvalificeres, og man kommer ikke uden om at skulle ind og kigge på, hvor mange læsere/fans, mediet har, om indholdet er relevant, og om kanalen er aktiv. Ofte er kanaler inden for en bestemt interesse spundet sammen som et spindelvæv, der linker til hinanden.
Tænk også traditionelle medier ind eller relaterede temaer, hvis I fx producerer en dokumentarfilm om Copenhell, så er både heavy metal medier interessante, men også dokumentarfilm-medier og fx Politiken-segmentet.
Når filmen skal spredes, så tag kontakt til listen med medier. Send en personlig mail ud til de kanaler, du har på listen, med et link til din film. Følg op – gerne telefonisk.
Eksempler
Spredning af filmen ’Copenhagen Bike Messengers – freedom and friendship’:
Et eksempel på en mail sendt til et nichemedie
Dokumentarfilmen ’Men & Metal’:
Der blev lavet en distributionsliste, og alle kanaler blev kontaktet. Filmen er både relevant for heavymetal-sites, men også for dokumentarfilm-sites og fx Poltiken, fordi den skildrer et stykke dansk kultur.