Timing har betydning for brugerengagement

  • Hvad?
  • Hvordan?

Hvornår er det bedst at poste på de sociale medier, hvis du vil opnå størst mulig engagement? Hvilke dage, og hvad tid på dagen? Svaret er, at det er, når din målgruppe engagerer sig. Din målgruppe kan bestå af både europæere, amerikanere og asiater, og derfor er der tidspunkter i døgnet, hvor der er størst mulighed for at nå hele din målgruppe, men her er konkurrencen om brugernes opmærksomhed også størst, så det er ikke sikkert, at du får det største engagement ved eksempelvis dansk fyraftenstid. Derudover kan din målgruppe også bestå af både småbørnsforældre og teenagere, og det er heller ikke samme tidspunkt af døgnet, de er tilgængelige.

Test og analysér dine data for at se, hvornår du opnår de bedste resultater med de forskellige kanaler. Der er desværre ikke en fællesregel, og det er oftest forskelligt fra medie til medie, hvornår timingen er bedst. I Facebook Insights under ’posts’ kan du se, hvornår dine brugere er online, men ifølge community manager for @Visitcopenhagen på Facebook, så er engagementet størst om morgenen, selvom der er flest online ved fyraftenstid. Community manager for @Visitcopenhagen på Instagram har derimod størst succes med post ved 17-tiden, hvor folk slutter arbejdsdagen i Europa, og Amerika er ved at vågne.
Hvis din målgruppe består af forskellige typer, så prøv at gruppere dine følgere, og læg timingen ift. den gruppe, du vil ramme. Og prøv dig frem løbende for at se, hvad der virker bedst for dig.

  • Links

Der er lavet flere undersøgelser, hvor store mængder data er analyseret for at finde de bedste tidspunkter at poste på forskellige platforme:

Se fx her og her.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

NAVIGATION