Youtube: 2. største søgemaskine i verden

  • Hvad?
  • Hvordan?

Youtube er verdens 2. største søgemaskine målt på antallet af søgninger, hvilket gør Youtube til en interessant kanal at satse på. Youtube er altså ikke bare en container til dine film, men et sted, hvor brugerne søger efter film inden for bestemte interesseområder. Derfor skal du også sørge for at dine film kan findes. Ligesom søgemaskineoptimering af tekster på website, så er der en lang række muligheder for søgeoptimere dine film på Youtube. Sideeffekten er, at Google godt kan lide video, så brug af video har også indflydelse på dit resultat på verdens største søgemaskine Google.

I modsætning til tekst kan søgemaskiner ikke ’læse’ videoer, og derfor er dine video-informationer meget vigtige. Udfyld titel med de vigtigste nøgleord. I beskrivelsen har du mulighed for at sætte et link ind til et website eller til fx billetsalg, men sørg for at sætte det ind først i teksten, så brugeren ikke skal klikke på ’læs mere’ for at se linket. Vælg den mest relevante kategori. Endelig skal der oprettes tags. Her skal alle relevante søgeord bruges, som du kan komme i tanke om. Vær opmærksom på, at et tag enten kan bestå af et enkelt ord eller en sammensætning af flere ord. Eksempelvis ”Copenhagen”, ”design” og ”Copenhagen design”.

  • Eksempler

Copenhagen Cooking: Når du søger på Copenhagen Cooking på Youtube, kommer den nyeste film op.

youtube1


CPH:DOX: I beskrivelsen af hver trailer er der lagt et dybdelink ind til billetsalget af netop den film på CPH:DOX’ website.

youtube2


Copenhell: Når man søger på Google på ‘Copenhell’ og ‘dokumentarfilm’, så kommer linket til dokumentarfilmen ’Men & Metal’ på Youtube op på førstepladsen.

youtube3


This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

NAVIGATION