Pin hyppigt og interager med dine følgere
Hvad?
Hvordan?
Som med alle andre sociale medier, gælder det også på Pinterest, at du skal være aktiv løbende og tilstede blandt dit community. Involver dig og servicer dine følgere, så de kan ’mærke’ dit brand. Du skal med andre ord ikke blot tænke, at det er rigeligt, hvis du én gang om ugen opdaterer dine boards. Der skal løbende oploades nye pins på dine tavler, hvis din indsats på medier skal have den rette brandskabende effekt. Pinterest er på lige fod med alle andre medier et af virksomhedens offentlige ansigter, som i høj grad er med til at at påvirke dit brands omdømme.
Udform en langsigtet strategi for Pinterest, hvis det er et medie, som dit brand eller din virksomhed vil satse på. Find ud af hvad jeres formål er med mediet – hvad er det, I vil opnå? Derudfra kan I fastsætte de tidsmæssige ressourcer, I vil bruge på mediet. Skal Pinterest på sigt bruges som en salgskanal, er det fx nødvendigt, at en eller flere medarbejdere får allokeret en god bunke timer, de kan bruge på at opbygge jeres univers på Pinterest samt holde kanalen ved lige. Er jeres formål med en profil på Pinterest derimod mindre forretningskritisk, kan færre timer gøre det. Men reglen er altid, at man helt skal lade være med at være til stede på et socialt medie, hvis man ikke har tiden til at passe det tilstrækkeligt.
Når du interagerer med dine følgere, fører det til højere engagement, brand connection og pinner loyalty (altså, når dit indhold pinnes ofte). Vær god til at svare på kommentarer fra dine følgere, følg dine pinners, når de følger dig (hvis de vel og mærke er relevante for dig), vær god til at repinne andres indhold, og del hyppigt dine boards eller pins på dit brands andre sociale medieplatform.
Eksempler
Et eksempel på et brand, der gør det rigtig godt på Pinterest, og som er meget aktiv og interagerende med sit community er Starbucks.