Om casen KMD Ironman Copenhagen

  • Baggrund
  • Strategi
  • Aktiviteter
  • Resultater

Projektets mål: At øge andelen af internationale deltagere fra daværende niveau, hvor 20 – 25% af deltagerne var internationale

Resultat: Billetterne blev udsolgt på seks timer og 40% af deltagerne var internationale i 2014

Triatlon-stævnet (3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb) KMD Ironman Copenhagen blev for første gang afholdt i 2013 med stor succes. Tre gange tidligere har der på samme rute og med samme distancer været afholdt KMD Challenge Copenhagen, som er en tysk løbsserie, mens Ironman er amerikansk og kan tilbyde pladser til den eftertragtede Ironman Hawaii.

Stævne i storbyen er unikt
Det unikke ved eventen i København er, at det er det eneste Triatlon-stævne i verden, der afholdes midt i en storby blandt historiske bygninger og pulserende storbyliv. Der har derfor fra begyndelsen været en klar bystrategi og en ambition om at kunne tiltrække internationale deltagere til byen.

Deltagere og publikum skal engageres
Teamet bag begivenheden har været god til at udnytte de digitale muligheder for information til deltagere og publikum op til og specielt under stævnet. Men i Copenhagen Communities blev der identificeret et stort potentiale i at arbejde mere socialt og dialogisk med kommunikationen, og ikke mindst søge at involvere og engagere deltagere og publikum på de sociale medier, og på den måde bruge stævnet i 2013 som afsæt for billetsalg til stævnet i 2014.

Med en hashtag-strategi blev ambitionen at samle deltagere og publikums oplevelse før, under og efter KMD Ironman Copenhagen omkring #kmdironmancopenhagen.

Få deltagernes fortællinger ud
På den måde aktiveres communitiets personlige, passionerede fortællinger i en brugergenereret content-strategi omkring stævnet i 2013 som samtidig er den mest autentiske markedsføring af stævnet i 2014 og dermed billetsalg (læs mere om at invitere brugerne ind på scenen).

• #KMDironmanCopenhagen – share your moment
Synlighed af hashtag hele vejen rundt fra autosignatur, drikkedunke, klistermærker, T-shirts, storskærme, pressemeddelelser, footer på website med opfordringen om at dele sin personlige fortælling via #kmdironmancopenhagen.

• Social stream på website
KMD IronmanCopenhagens website blev åbnet op for brugergenereret indhold med et social feed fra udvalgte sociale medier fx Instagram, Twitter og Facebook, der bliver hentet ind i et live-feed dels på forsiden og dels på en underside. Alle posts kan ses i kronologisk rækkefølge eller brugeren kan sortere på medier.

• Live-rapportering på Instagram under stævnet med byen og H.K.H. Kronprinsen
På selve løbsdagen blev der lagt en plan for indholdet på Instagram med fokus på byen som ramme for eventen, som ikke mindst blev krydret med billeder af H.K.H. Kronprinsen, der deltog i begivenheden. Der blev krydspostet på Facebook, så Instagram-billedet af H.K.H. Kronprins Frederik, der løber over målstregen også kom på Facebook-profilen. Derudover var opgaven for teamet at like og kommentere på det indhold, der løbende tikkede ind under #kmdironmancopenhagen. (Læs også: Planlæg indhold før, under og efter en event)

• Insta-feed på storskærme
Live-feed af indhold under #kmdironmancopenhagen på storskærme rundt omkring i byen under stævnet.

• Timelapsfilm af cykelruten
Produktion af en timelapse-film (læs mere om timelapse her), hvor cykelruten på 180 km fra Amager Strand gennem København og rundt på Nordsjælland bliver vist på seks minutter. En lille produktion af unikt indhold, som communitiet fandt interessant.

Efter Ironman-stævnet i København i 2013 blev billetterne til stævnet i 2014 revet væk på 6 timer, og andelen af internationale deltagere blev fordoblet til 40%. Læs Politikens omtale af billetsalget.

Ifølge direktør, Thomas Veje Olsen, for KMD Ironman Copenhagen, var den enorme eksponering gennem hashtag-kampagen afgørende for det gode resultat.

Facebook:
+8.800 likes på to måneder
+700.000 visninger på Facebook

Politiken omtalte også det Facebook-post af Kronprinsen, der gik verden rundt. Det blev lagt på Instagram med det samme, og umiddelbart efter krydspostet på Facebook, og fik:
– 27.839 likes
– 1.078 delinger
– 971 kommentarer
– og set af mere end 350.000 Facebook-brugere

kronprinsen

#kmdironmancopenhagen:

  • Talløse post på Twitter med #kmdironmancopenhagen
  • 1.341 Instagram-billeder med #kmdironmancopenhagen

Direktør for KMD Ironman Copenhagen, Thomas Veje Olsen, siger:

”Det her projekt har ikke været vanvittigt dyrt, men ser vi på, hvad vi faktisk har fået ud af det, ville samme resultat nærmest have været ubetaleligt i forhold til, hvad det ville have kostet os i annoncekroner.”

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

NAVIGATION