Involverende plan for Facebook
Hvad?
Hvordan?
De fleste organisationer har i dag opbygget en rimelig stor skare af Facebook-fans, og selvom det er et dedikeret community, har vi i dette projekt oplevet, at Facebook-siderne ofte er blevet informationskanaler, der er alt for afsenderorienteret, og dermed ikke engagementskabende.
Sæt dig i brugerens sted og definér, hvad der vil skabe værdi for dit community på Facebook. Lav en involverende content-strategi, hvor du også byder dine fans ind på scenen. Pas på med at blive for indforstået i din kommunikation. Og inddrag gerne dine fans i udviklingen af din event eller dit produkt.
Eksempler
Vi udviklede en række konkrete idéer og forslag i vores rådgivning af CPH:DOX. Formålet var at hjælpe CPH:DOX med at optimere deres eksisterende Facebook-side. Herunder kan de enkelte forslag ses. Husk, at de er udviklet specifikt til DOX’ behov, men de kan let modificeres, så de passer til andres behov også.
FACEBOOK-STRATEGI OG POSTIDEER:
• Pas på med for lange posts.
• Pas på med for mange sensationsprægede indledninger på posts, som ’vi løfter sløret for… ’ eller ’CPH:DOX kan som noget nyt… ’. Brug kun, hvis det virkelig er en sensation, ellers mister det værdi.
• Hav fokus på indhold i filmen – brug journalistisk sprog. Du skal få krogen i brugeren med de første ord i post’en (eller med det gode billede eller video).
• Opbyg en tættere relation med jeres fans på Facebook. Husk at kommentere og like, når jeres fans engagerer sig. Fx er der en, der kommenterer, at det er en fed idé med DOXsters, men brugeren får intet svar, intet like. De bruger tid på jer, når de liker og kommenterer, og det skal de have kredit for.
Hellere 10 engagerede brugere end 100 uengagerede (Facebooks nyhedsallgoritme)
• Opbyg nye relationer til andre relevante Facebook-sider og giv dem indhold, hvis I har noget interessant for deres målgruppe. I kan også poste på andres Facebook-sider, men gør det kun, hvis det virkelig er relevant. Fx søg efter svenske DOXsters på svenske Facebook-sider.
• Inddrag jeres fans/community i jeres arbejde med at udvikle festivalen. Giv dem medbestemmelse. Fx spørg dem, hvad de vil se eller hvilke film, der skal vises igen.
• Giv dem eksklusivitet. Får man noget ekstra for at være en del af jeres community? Kunne I give dem gratis billetter, hvis de bruger en kode eller printer en voucher? Lav konkurrencer. Man skal like jeres side for at være med eller for at få en gratis billet.
Eksempelvis er jeres aftale med Diesel omkring billetter til jeres program-launch-fest ikke til jeres fans’ fordel, måske føler de sig snydt. Hvis I havde kommunikereret det anderledes fx ”psst … halvpris til alle vores Facebook-venner, hvis I møder op i Diesels butik på Købmagergade. ” eller havde lavet en anden speciel deal til jeres Facebook-venner.
• Generelt ift. jeres strategi, spørg jer selv: 1) Hvad vil I gerne have jeres fans til at involvere sig i? 2) Hvorfor tror I, at jeres fans har lyst til at involvere sig i netop det?
• Gør jeres fans til helte og ikke jer selv.