Pinterest er et kvindemedie
Hvad?
Hvordan?
Hvor de fleste sociale medier har en nogenlunde lige fordeling mellem mandlige og kvindelige brugere, er Pinterest anderledes. I USA, hvor platformen er slået mest igennem, er tendensen klar: Pinterest er et kvindemedie. Det lækre design og fokus på billeder, æstetik og design har fået en del af skylden. Dette er værd at huske – og bruge til din fordel – når du vil markedsføre din virksomhed eller dit produkt på den virtuelle opslagstavle.
Pinterest har i løbet af 2013 for alvor slået sig fast som et af de vigtigste medier inden for e-handel og detailindustrien.
Statistikken taler sit tydelige sprog: 80 % af Pinterests brugere er kvinder. Pinterest er dog stadig mest populært i USA, og tendensen kan derfor ændre sig, i takt med at mediet får mere indflydelse i Europa. Dette kan man allerede se i Storbritannien, hvor hele 56 % af brugerne er mænd. Indtil videre appellerer Pinterests univers dog stadig mest til de kvindelige brugere, og det er derfor oplagt at målrette sin markedsføring til dem – navnlig til et særligt segment blandt dem: Mødrene. Kvinder med børn er generelt tre gange så aktive som den gennemsnitlige bruger, og kan du få Pinterests mødre til at ”pinne” dit indhold om børn, moderskab og familieliv, har du knækket koden.
Eksempler
Det digitale marketings bureau, Omnicore, har lavet denne infografik om Pinterest. Den opsummerer hovedtallene for brugen af mediet, men vær opmærksom på, at den har størst fokus på det amerikanske marked.
Kvinder med børn er suverænt de mest aktive på Pinterest, så kan du målrette din markedsføring til denne gruppe, vil du opleve at dit indhold vil få meget mere opmærksomhed.