Ekstern Facebook-politik
Hvad?
Hvordan?
En ekstern Facebook-politik kan i mange tilfælde være en god idé at have på sin Facebook-side – det giver helt klare rammer og retningslinjer for, hvad brugerne kan forvente på siden. En ekstern Facebook-politik er synlig på selve siden, så ens community kan se de formulerede retningslinjer. Den eksterne politik skal ikke forveksles med den interne Facebook-strategi. En ekstern politik er en kort tekst, der beskriver sidens formål og indhold og beskriver fx også god takt og tone på siden. Det er altså her, I kan fortælle brugerne, at I forbeholder jer retten til at slette kommentarer, der er nedsættende eller indeholder upassende sprogbrug. Men det er en hårfin balance. Den gyldne regel er, at ens community har ytringsfrihed. Skriver en bruger i negative vendinger om dit brand eller produkt, er det altså ikke ensbetydende med, at I har ret til at slette kommentaren. Når man har en Facebook-side, åbner man også for kritik i åbent forum – og husk nu, at kritik kan være konstruktivt.
Teksten skal være synlig under ’ABOUT’ i den øverste bjælke under coverbilleder (se eksemplet). I kan bruge jeres interne Facebook-strategi som rettesnor for den eksterne politik. Find de budskaber, som I synes har relevans for jeres brugere. Husk på, at denne tekst kun er til for at sætte rammerne for jeres Facebook-side, så alle følgere ved, hvad de kan forvente. Teksten kan indeholde en kort beskrivelse af siden, dens formål, evt. forventet svartid fra de Facebook-ansvarlige (fx inden for fire timer fra kl. 9 til 17 i alle hverdage), hvad der er god takt og tone etc.