Branding skal tage afsæt i brugernes passion og interesse
Hvad?
Hvordan?
Der er kun ganske få virksomheder og produkter, som i sig selv er så interessante, at kunderne vil interessere sig specielt for dem. Derfor må du tage udgangspunkt i de ideer og temaer, der giver dit produkt eller brand mening: Tyverialarmer er ikke interessante, sikkerhed er. Gulerødder er ikke interessante, sundhed er. Forsikringer er ikke interessante, tryghed er. Det handler om at tage udgangspunkt i temaer, som du kan skabe et fælles engagement omkring med dine brugere. Læs også ’Kend målgruppen’.
Sæt kunden i centrum for din kommunikation. Prøv at forstå dem – hvad er de passionerede omkring? Og hvordan handler de? Og find så ud af, hvordan du kan spille en mere interessant rolle i deres liv. Hvilke temaer kan engagere dine kunder – og dermed engagere dem i dit brand.
Lyt til dem gennem social media insights (læs om social media listening her) eller spørg dem gennem en survey. Tag en snak med dem – ofte får man rigtig meget viden ved at drikke en kop uformel kaffe med et par stykker fra communitiet.
Eksempler
Filmen om de københavnske cykelbude er lavet i samspil med budene selv.
I filmen er det et hovedformål at vise København som cykelby, men historien og cyklen er nedtonet. I stedet er der fokus på det miljø, som cykelbudene begår sig i med vægt på frihed og sammenhold.
Copenhagen bike messengers – freedom and friendship from Woco Film on Vimeo.