Planlæg indsats før, under og efter en event
Hvad?
Hvordan?
Effekten af din kommunikation på sociale medier handler i høj grad om timing og dermed også planlægning. Når vi kommunikerer i forbindelse med en begivenhed, så er der tre naturlige faser; forventningen (før), begivenheden (under) og erindringen (efter). Som festival eller event skal du understøtte den adfærd, som publikum normalt har og formidle indhold inden for de områder, der har publikums interesse i de tre forskellige faser. Før eventen handler det om at informere, markedsføre og opbygge en forventning. Under er det i høj grad serviceinformation og real time dækning af begivenheden. Efter handler det om deling af minder, at fastholde communitiet i oplevelsen og ikke mindst anerkende communitiets betydning.
Det handler i høj grad om at planlægge dit indhold og intensivere indsatsen på de sociale medier op til eventen. Det kan være et simpelt post om, at vejrudsigten lover solskin under festivalen, der bliver postet seks dage før, fordi det er en vigtig information for festivaldeltageren.
Under eventen, når du laver real time dækning, skal du planlægge så meget som muligt inden, så du er klar til at gribe ikke-planlagte muligheder. I nogle tilfælde er det timing i forhold til aktualiteten af indholdet. Det handler om at være den første med nyheden, for så er det dit post, der går viralt. Det er vigtigt på forhånd at have organiseret dækningen – hvem er ansvarlig for hvilke medier? Hvem tager billeder på stedet? Hvem poster? Tag stilling til, hvilke fortællinger, der er interessante at formidle? Hvilke deltagere/arrangementer skal dækkes?
Efter begivenheden drejer det sig om at mindes den gode oplevelse og evt. inddrage communitiet i udviklingen af eventen. Spørg fx direkte hvad deres bedste oplevelse var, og vær ikke bange for at spørge hvordan de mener, at I kan forbedre eventen på sigt. I kan lære noget.
Eksempler
FØR: Nedtælling til Copenhell
Forventningsopbyggende post virker rigtig godt op til en stor event. Dette, meget simple post, performer rigtig godt, fordi det taler til den glæde og forventning, communitiet sidder med, inden en stor begivenhed.
UNDER: Service-oplysninger under CPH:DOX
CPH:DOX skriver om en programændring, som service til Facebook følgere
UNDER: Live-dækning under event
Teamet står det rigtige sted på det rette tidspunkt og tager billedet af kronprins Frederik, der løber over målstregen. Billedet krydspostes med det samme fra Instagram til Facebook og får massiv opmærksomhed.
EFTER: Copenhell spørger festivaldeltagerne 1½ måned efter festivalen
Et eksempel på, hvordan Copenhell taler til minderne, når de 1½ måned efter festivalen spørger communitiet om, hvilken koncert der var den bedste?