Kend din målgruppe
Hvad?
Hvordan?
Udgangspunktet for en succesfuld kommunikation er at forstå sin målgruppe helt ind i sindet. Hvad driver dem? Hvor ligger deres passion? Hvad taler de om? Hvordan taler de? Hvilke platforme bruger de? Hvad giver dem værdi? Hvem lytter de til (key opinion leaders)? Først ved at svare på dette, kan du udvælge historier og producere indhold, der er så interessant, at målgruppen selv vil sprede det på deres kanaler, eller lave digitale, sociale løsninger, som de rent faktisk bruger.
Research dig frem til svarene. Find folk i communitiet og spørg dem. Lyt på de sociale medier via social media listening. Find frem til de vigtigste nichemedier og analysér indholdet og stilen. Overvåg gerne over en længere periode, og notér nøgleord og indhold, der har succes.
Se forbindelserne mellem det, du vil kommunikere og målgruppen. Tænk at nogle gange er det ok, at dit brand/din fortælling er underspillet, hvis målgruppen således vil tage indholdet mere til sig. Det kan være en fordel at tale rundt om brandet i stedet for at tale direkte om brandet. Eller nedtone afsenderen og lade andre i communitiet fortælle deres historier.
Eksempler
Film om udvalgte instagrammers fra communitiet, (hvor deres personlige historie er bærende element):
Ride with Hanni and Trine from Woco Film on Vimeo.
Ride With Gitte Stark from Woco Film on Vimeo.
Film om cykelbude:
Copenhagen bike messengers – freedom and friendship from Woco Film on Vimeo.
T-shirt til cykelbude:
T-shirten, vi lavede, til cykelbudenes pre-event i København, blev godkendt af cykelbudene, før de blev sendt i trykken. Flere ting blev rettet på tegningen af cyklisten, som i communitiet havde en betydning, som vi ikke kendte til fx betød de xxx
Indsæt billede af t-shirt