• Hvad?
  • Hvordan?
  • Resultater

I kampen om at komme ud til publikum på de sociale medier, er social media listening et redskab, der kan gøre jagten efter de rette bloggere og key players lettere. Med social media listening anvendes avanceret teknologi til at gennemsøge sociale medier for at finde nye markedsføringskanaler.

”En kæmpe øjenåbner” og ”en helt anden måde at arbejde med PR” er nogle af de ord, metalfestivalen Copenhell bruger til at beskrive deres oplevelse med social media listening. Festivalen samarbejder med Copenhagen Communities om at øge andelen af udenlandske deltagere til Copenhell.

”Vores overordnede mål var at få flere nordmænd og svenskere til at besøge festivalen. Det har været en kæmpe øjenåbner for os, og det er en verden, vi ikke kendte på forhånd. Med social media listening kan man arbejde på en helt anden måde med PR og marketing,” siger Jeppe Nissen, talsmand for Copenhell.

I arbejdet med at tiltrække flere svenskere og nordmænd til Copenhell gik man efter at finde og udvælge nogle indflydelsesrige personer, såkaldte key players, inden for metalverdenen på sociale medier i Norge og Sverige, som kunne være advokater for Copenhell. Til det arbejde blev konsulenthuset Valtech brugt, der sammen med Copenhell valgte nogle specifikke nøgleord ud, der relaterede til musikgenren metal. Nøgleordene blev derefter brugt til at søge på de sociale medier.

”Efterfølgende gik vi så ind og kiggede på, hvordan de udvalgte key players interagerede på internettet. F.eks. på Twitter var det vigtigt, at de ikke kun havde mange følgere, men at de også deltog aktivt i debatter, og at deres posts blev delt af mange,” forklarer Jan Kwiecien, inside analyst hos Valtech.

Hvad er social media listening?
Med social media listening kan man få et indblik i, hvad der bliver sagt i sociale medier som f.eks. Facebook, Twitter og blogs. Man bruger et monitoreringsværktøj til at gå ind og scanne samtaler på internettet for specifikke nøgleord. Visse værktøjer kan søge på helt op til 4-5000 nøgleord. Derfor er noget af det vigtigste at bruge tid på at få valgt de rette nøgleord ud, så man er sikret at søge på det rigtige, og derved finder de rigtige mennesker.

”Ved hjælp af social media listening lavede vi en liste med ti personer, som vi har kontaktet allesammen. Et par af dem har svaret, og dem har vi så arbejdet sammen med. De har lavet konkurrencer via deres blog, og det har fungeret super godt,” siger Jeppe Nissen og fortsætter. ”Vi kunne sagtens finde på at bruge social media listening fremover. Det har været rigtig spændende at arbejde med, men også ekstremt tidskrævende. Man skal virkelig gå ind i arbejdet, det er et bål, man skal blive ved med at sidde ved, så det ikke går ud.”

Også Jan Kwiecien er enig i, at social media listening kan være tidskrævende.

”Det er vigtigt at sige, at værktøjet ikke kan stå alene. Hvis man skal få noget ud af social media listening, er den menneskelige analyse essentiel. Værktøjet gør det meget lettere at udvælge key players, men man skal ind og vurdere personen selv og f.eks. kigge på sproget og se, om der bliver brugt ironi, før man kan vurdere, om de udvalgte key players er værd at hive fat i,” siger Jan Kwiecien.

Det tager tid at indarbejde events
Metalfestivalen Copenhell kan ikke på nuværende tidspunkt sige, om deres mål med at tiltrække flere svenskere og nordmænd til festivalen er lykkedes, da festivalen i skrivende stund er i fuld gang og publikumstallet endnu ikke opgjort. Men Jeppe Nissen har gode forhåbninger for, at arbejdet med social media listening har båret frugt.

”Selvom sociale medier fungerer ekstremt hurtigt, så tager det længere tid at indarbejde events og at få placeret Copenhell-navnet i folks bevidsthed. Men jeg tror, at vi får skabt en anden awareness omkring Copenhell. Vi får opbygget et navn, og publikum lærer festivalen at kende langsomt, bl.a. ved hjælp af bloggerne,” siger Jeppe Nissen.

Vil du selv i gang med at bruge social media listening, findes der flere gratis online værktøjer. Se oversigten hos smallbiztrends.com

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

NAVIGATION