Om casen Copenhagen Cooking
Baggrund
Strategi
Aktiviteter
Resultater
Projektets mål: Øge kendskabet hos internationale madentusiaster
Resultat: Det har desværre ikke været muligt at få billetsalgstal fordelt på nationalitet
Den københavnske madfestival Copenhagen Cooking har eksisteret siden 2004 i en sommerudgave. Målet med festivalen er at udbrede kendskabet til den nordiske madkultur fra produkt til måltid. Copenhagen Cooking er en af Nordeuropas mest toneangivende madfestivaller, og ambitionen er at tiltrække internationale besøgende til det gastronomiske København.
Flere internationale deltagere
Festivalen, der løber af stablen hvert år i august, har koncentreret sin kommunikative indsats lige op til og under festivalen, og budskaberne har derfor også været meget koncentreret omkring programindhold. Programmet ligger ofte først færdig en måned før, og det kan være for sent i forhold til at tiltrække en international målgruppe, der også skal have tid til at planlægge en rejse til byen.
Madturist hele året rundt
En madturist interesserer sig for mad hele året rundt, og Copenhagen Communities identificerede et potentiale i at brede kommunikationen ud – fra festivalprogram til mere brede budskaber om det gastronomiske København – og dermed satse på en mere langsigtet bearbejdning af internationale gourmander.
Den digitale kommunikation har koncentreret sig om festivalens website, og det seneste år har festivalens Facebook-side vokset sig vigtigere som kommunikationskanal. Projektet fokuserede på at optimere de eksisterende digitale medier med funktionaliteter og indhold, der understøtter målet om at nå ud til flere internationale madturister gennem en bred gastro-kommunikation. Desuden på at optimere den visuelle kommunikation med nye digitale medier.
• Foranalyse af internationale gourmander (S og NO)
Analyse af svensk og norsk anvendelse af sociale medier i forbindelse med gastronomisk interesse.
• Optimering af website med social media stream
Copenhagen Cookings website skulle være interessant hele året rundt, uden det kræver mange flere ressourcer af teamet. Forsiden blev redesignet med et social media feed. Det betyder, at hver gang at hashtagget #copenhagencooking bruges på de sociale medier vises opslagene automatisk på Copenhagen Cookings website.
• Cross Channel Strategi 2013
Et nyt centraliseret billetsamarbejde med billetsalgstjenesten Billetto gjorde det muligt at arbejde strategisk med en cross-channel strategi for at optimere salgsprocessen og øge billetsalget.
• Facebook-involvering
Facebook blev optimeret som central kommunikationskanal, og der blev arbejdet på at få flere followers og øge involveringsgraden.
• Øget visualisering
Copenhagen Communities havde stort fokus på den visuelle kommunikation ved at oprette en Instagram– og Pinterestprofil for Copenhagen Cooking og producere indhold hertil.
• Udvikling af en Iphone App
Festivalen fik udviklet en app med programindhold til iPhone for at servicere deltagerne mobilt.
Analyse:
Omfattende viden om svenske og norske gastronomi-interesserede. Analysens formål var at afdække demografiske forhold, medieadfærd og rejsevillighed til gastro-events i København. Analysen viser bl.a. at nordmændene i høj grad bruger Google+ til at dele deres passion for mad.
Facebook:
• 161 % vækst i antallet af Facebook følgere fra 2012 til 2013
• 149 % stigning i organisk rækkevidde
• Markant stigning i engagement
De post, der performer bedst, omhandler konkrete muligheder for køb af billetter eller inspiration til konkrete events. Post, der er forventningsopbyggende omkring festivalen, skaber høj engagement hos målgruppen.
Iphone App:
- En program-app blev udviklet med stort fokus på delingsfunktioner.
- 1.653 downloads af app’en.
- Brugerne var i gennemsnit 2:19 min. på app’en, hvilket er meget tilfredsstillende.
Instagram:
Der blev oprettet en instagram-profil inden festivalstart, og tre madbloggere blev engageret som ambassadører for festivalen og instagrammerede fra udvalgte arrangementer.
- I dag er der 1.788 følgere af @Copenhagencooking
- 1.709 billeder er tagget med #copenhagencooking