Hvad?
Hvordan?
Resultater
Da KMD Ironman Copenhagen løb af stablen søndag d. 18. august i år, foregik indsatsen ikke kun ude på landevejene. Holdet bag kørte nemlig en storstilet kampagne på Facebook, Instagram og Twitter for at skabe engagement og begejstring blandt deltagere såvel som publikum.
”Sociale medier passer perfekt til profilen på vores deltagere, fordi de netop gerne vil fortælle om oplevelsen med Ironman. Derfor har vi ønsket at skabe en platform, hvor de kan gøre netop det. Derudover er triatlon stadig en nichesport, som kan høste mange fordele af at skabe engagement online og få spredt indhold viralt,” fortæller Thomas Veje Olsen, administrerende direktør for IRONMAN Denmark.
Det var det efterhånden velkendte billede af HKH Kronprins Frederik, som løber over målstregen, der for alvor skabte røre på de sociale medier. Op mod 28.000 har indtil videre klikket på ”Synes godt om” ud for billedet, som også er blevet delt over 1.000 gange.
Både atleter og publikum i spil
Et af målene med kampagnen har ifølge Thomas Veje Olsen været at skabe større engagement – både blandt de deltagende atleter og deres venner, familie og andre supportere.
”Vi har opfordret deltagerne til at fortælle deres historie, så man får en sammenhængende historie om hele arrangementet fra start til slut. Op til konkurrencen var det især deltagernes rolle, mens vi i højere grad lagde op til, at venner og familie og andre supportere skulle bære den fortælling videre, efter startskuddet var gået,” forklarer han.
For at sætte ekstra gang i publikum kørte Ironman Copenhagen konkurrence om en af de eftertragtede pladser til Ironman Hawaii til den atlet, som havde den bedste og mest spektakulære opbakning på selve dagen.
…
Ubetalelig PR
Succesen på de sociale medier er resultatet af et tæt samspil med Copenhagen Communities om at fastlægge en strategi og køre kampagnen både før og under konkurrencen. Det var bl.a. derfor, at det fælles hashtag –#KMDIronmanCopenhagen – kom i spil på alle tre platforme, og Copenhagen Communities stod også for Ironman-strategien på Instagram, hvor der indtil videre er blevet lagt over 1.500 billeder op fra begivenheden.
Thomas Veje Olsen er ikke i tvivl, når han skal sætte ord på kampagnens succes:
”Det her projekt har ikke været vanvittigt dyrt, men ser vi på, hvad vi faktisk har fået ud af det, ville samme resultat nærmest have været ubetaleligt i forhold til hvad det ville have kostet os i annoncekroner,” siger han.