• Hvad?
  • Hvordan?
  • Resultater

Anne Jensen, partner- og onlineansvarlig:

Hvordan bruger I sociale medier til at markedsføre musikfestivalen Northside?
Vi bruger både Facebook, Twitter og Instagram til at markedsføre Northside. Facebook er den største kanal for os, og den første vi startede med i 2010. Vi har knapt 33.000 likes på Facebook. Vi har først rigtigt dyrket Twitter siden 2012-udgaven af Northside, og vi har nu lidt over 2.800 followers. For et par måneder siden startede vi med Instagram, og da denne kanal er den nyeste, er det selvfølgelig også her, vi har færrest followers – på nuværende tidspunkt lidt over 600.

Hvilket område satser I mest på?
Vi bruger de tre kanaler forskelligt, men det er Facebook vi bruger mest, fordi det er her, størstedelen af vores fans, og Danmarks befolkning, er. Vi åbnede vores Facebookside i starten af juni måned lige inden 2010-udgaven af Northside, og det tog ret hurtigt fart – allerede i 2011 var det en væsentlig kanal. F.eks. oplevede vi i 2011, at vi havde praktiske problemer med madboder og barer, hvor der kom store køer, og der fik vi klager på vores Facebookside. Derfor brugte vi Facebooksiden til at melde tilbage: ”Vi forstår godt, at I er utilfredse, så I morgen, er I meget velkomne til at tage madpakke med på festivalen.”
Fremover håber vi at få flere followers på vores Instagram-konto. På Instagram vil vi gerne vise og fastholde de oplevelser, som publikum har haft på Northside. Det kan gøres med stemningsbilleder, og til at understøtte og fastholde hele festivalstemningen er Instagram oplagt, fordi det er et visuelt medie.

Hvor mange ressourcer har I afsat til at markedsføre på sociale medier?
Jeg sidder som ansvarlig for vores online områder, og så har vi en kommunikationspraktikant, som også sidder meget med de sociale medier. Dermed er vi to personer, der arbejder med det – ikke fuldtid, men vi bruger alligevel en del mandetimer på det. Vores kollegaer holder også øje med de online kanaler, for vi forsøger for så vidt muligt at være tilgængelige og svare hurtigt på folks spørgsmål.
På Facebook har vi en del forskellige konkurrencer, hvor vi har både billetter til festivalen og præmier fra vores samarbejdspartnere på højkant. Til konkurrencerne bruger vi platformen Komfo, så det koster selvfølgelig penge.

Hvordan opstod ideen til at bruge de kanaler, som I gør?
Facebook giver bare mening i Danmark – vi er et Facebookland. I forhold til at vi er en festival med en aldersgruppe på omkring 18-40 år, passer Facebook også godt til vores publikum.
Grunden til, at vi er rykket over på Twitter og Instagram også både for at få fat i dem, der efterhånden synes, Facebook er kedeligt, og fordi vi kan bruge de medier på en anden måde – det går simpelthen hurtigere, og derfor er de også oplagte at bruge i forbindelse med events.

Hvordan har I kunnet måle successen på de sociale medier?
I samarbejde med konsulentfirmaet Seismonaut har vi for nogen tid siden udviklet en strategi for, hvordan vi skal bruge sociale medier før, under og efter festivalen, men derudover har vi ikke som sådan udviklet nogen strategi for hvilket antal followers, vi går efter. Vi arbejder selvfølgelig strategisk med at skabe engagement og nå ud til flere potentielle Northside-fans, men det, der er væsentligt for os, er ikke antal fans eller followers, men at vi skaber dialog og indhold med relevans. Vi har på nuværende tidspunkt ingen planer om at udvide til andre kanaler.
Vores mål med vores online kanaler er primært at skabe engagement hos vores publikum, og det kan vi jo se går godt, fordi der er en masse aktivitet på Facebooksiden, hvor folk også er lynhurtige til at svare på hinandens spørgsmål

Hvad er gået godt og skidt?
Jeg synes, vi er lykkedes rigtig godt med at være i sync med vores publikum på Facebook. De er engagerede og kritiske, og vi får meget feedback. Fordi vi er en ung festival i konstant udvikling, bruger vi de sociale medier som inddragende kanaler. Vi ved ikke alt, og derfor har vi brug for input fra publikum. Det er rent faktisk for at få noget viden, at vi spørger på Facebook – og vi omsætter også den viden, vi får.
Faktisk kan vi godt blive endnu bedre til at kommunikere, hvordan vi aktivt bruger den feedback, vi får fra publikum, for vi tager kritikken til os og foretager løbende ændringer på festivalen.

W: www.northside.dk
F: www.facebook.com/northsidefestival
I: http://instagram.com/northside_dk

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

NAVIGATION