Om Projektet
Hvad handler dette website om?
Websitet her deler ud af den viden og de erfaringer, som Copenhagen Community-projektet har genereret gennem et hav af aktiviteter fra september 2012 til september 2014. Vi har forsøgt at fremstille alle de konkrete læringer, vi har gjort os, læringer som Wonderful Copenhagens samarbejdspartnere kan tage med sig og bruge i deres branding, kommunikation og markedsføring.
Om projektet
I de senere år har den teknologiske udvikling og internationaliseringen trukket mediebilledet i to retninger. En homogenisering, der betyder at de største er blevet større. Inden for rejsebranchen er det f.eks. hotels.com, Expedia, Tripadvisor, booking.com, der i høj grad er drevet af en kommerciel nødvendighed. Den anden retning er en fragmentering af mediebilledet, hvor udviklingen har muliggjort et helt nyt mediebillede, der er drevet af interesser. Her mødes vi i interessebårne fællesskaber eller de såkaldte ’communities’.
Passioner dyrkes i digitale communities
Vi samles i communities på nichemedier, blogs, apps, sociale medier etc. for at dyrke en specifik interesse, passion, livsstil eller sportsgren, som vi interesserer os for. Det er fællesskaber, der har en specifik interesse tilfælles, som bevæger sig på tværs af en traditionel segmentering. Denne tendens ses også i rejsemønstret, hvor vi i stigende grad rejser efter en specifik aktivitet, oplevelse eller interesse.
Vi rejser efter specifikke oplevelser
Projektet Copenhagen Communities tager udgangspunkt i de rejsende, som dyrker og rejser efter specifikke oplevelser. Projektets formål er at teste og undersøge potentialet ved at arbejde strategisk på nichemedier, sociale medier og med sociale tjenester med henblik på at tiltrække flere interessespecifikke turister til København. Målet med indsatsen er en øget international positionering af København til en række interessespecifikke målgrupper som f.eks. triatleter, musikfans eller gourmetrejsende.
Projektet tester sociale mediestrategier
Derfor vil Copenhagen Communities dykke ned i de nye rejsemønstre, der opstår på baggrund af et mere interessestyret forbrug og finde frem til ny viden om, hvor de potentielle turister bevæger sig i det fragmenterede mediebillede. Projektet vil også teste effekten af forskellige sociale mediestrategier, som er opbygget gennem den interesse og position, som skabes via Københavns internationale festivaler og events.
Deling af viden
Alle læringerne er fremstillet på sitet her i korte, konkrete tekster, som du forhåbentlig kan bruge i dit fremtidige arbejde med digitale medier. Teksterne er desuden opdelt i kategorier, så du kan dykke ned og blive klogere i ét specifikt socialt medie. Jeg håber, du vil læse med.
Projektansvarlig Louise Örnfelt, loc@woco.dk eller 3355 7409